Afbeelding: Geen hogere btw, je belast er heel Nederland mee

Voorgenomen BTW verhoging sport

In het partijenakkoord staat een btw-verhoging gepland voor gelegenheid tot sportbeoefening.

Voorgenomen BTW verhoging sport


Update 26 augustus

Zoals we jullie eerder hebben laten weten is de campagne tegen de btw-verhoging op sport in volle gang. Afgelopen week is er een persbericht uitgegaan met daarin de cijfers van het draagvlakonderzoek van Ipsos I&O. Dit bericht is breed opgepakt door de media en heeft, mede dankzij jullie inzet op social media, veel aandacht gekregen. Onze dringende oproep is inmiddels doorgedrongen tot de politiek, wat betekent dat we op de goede weg zitten.

We vinden het op dit moment in de campagnevoering belangrijk om de positieve, maatschappelijke impact van sport goed onder de aandacht te brengen. Daarom staat in deze fase de videomarathon centraal, waarvoor we zoveel mogelijk video’s willen verzamelen van mensen die vertellen waarom sport zo belangrijk voor hen is. En hierbij hebben we jullie hulp hard nodig!

Wij vragen alle brancheverenigingen, bonden en partners om deze actie te promoten bij jullie achterban. In het bijgevoegde document vind je daarom:

  • Concrete uitleg over de videomarathon
  • Tips hoe je je achterban in actie krijgt
  • Een link naar de toolkit die je hiervoor kan gebruiken

Belangrijk: Zorg ervoor dat de campagneslogans worden gebruikt bij het delen van de acties binnen de btw-campagne. Dit kan eenvoudig door de hashtags #nederlandverliest en #sportgaatnietvanzelf te vermelden. Kijk voor meer informatie over de campagne op: https://sportgaatnietvanzelf.nl/nederlandverliest/

Aan het eind van deze week ontvangen jullie een uitgebreide nieuwsbrief, met daarin de laatste ontwikkelingen rondom de campagne tegen de btw-verhoging op sport.

Update 04 juli

Zoals jullie weten is POS ook aangesloten bij de bredere ‘Geen hogere btw’-campagne, met o.a. de cultuur- en boekensector. Voor deze campagne is een video uitgebracht om het kabinet op te roepen de btw-verhoging te heroverwegen. Hierbij stuur ik de link waar jullie deze video ook zelf kunnen downloaden om bijvoorbeeld op LinkedIn of Instagram te kunnen delen: https://we.tl/t-v7V4neGXxI

Als begeleidende tekst zou hierbij onderstaande kunnen worden gebruikt: Samen met onze collega’s in de cultuur, sport, horeca, boeken- en mediasector roepen wij het kabinet Schoof op om de voorgenomen btw-verhoging van 9% naar 21% te heroverwegen. Deze grote lastenverzwaring gaat álle Nederlanders in hun vrije tijd en welzijn raken.

Uit beleidstukken van de overheid blijkt onder meer dat het hogere btw-tarief zal leiden tot:

❗️ een half miljoen minder mensen die van sport kunnen genieten
❗️ 3,2 miljoen minder cultuurbezoekers
❗️ 4 miljoen minder verkochte boeken
❗️ ruim 500 miljoen minder inkomsten voor ondernemers, festivals, kunstenaars, sportclubs en creatievelingen

Laten we samen de betaalbaarheid en toegankelijkheid waarborgen van ons cultureel, sportief en maatschappelijk leven. Géén hogere btw! Je belast er heel Nederland mee.

Update 14 juni

Naast onze activiteiten op het gebied van de politieke lobby hebben we in nauw overleg met de aangesloten branches en partners deze week de knoop doorgehakt om samen te werken met het politieke campagnebureau Meute. Dit bureau is geen onbekende voor POS; we hebben al eerder samengewerkt voor de ‘Sport gaat niet vanzelf’ campagne (de gezamenlijke politieke sportcampagne van NOC*NSF, KNVB, POS, MOS, Sportkracht 12 en Sportverenigingen Nederland). Meute gaat ons helpen bij het ontwikkelen van de campagne, waarin we één sterk geluid vanuit de gehele sport zullen laten horen. Zoals al eerder aangegeven zijn ook onze partners in de sport NOC*NSF en KNVB hierbij aangehaakt.

Het wordt een campagne van de lange adem, waarbij we inzetten op een campagne die we tot het eind van dit jaar kunnen doortrekken. In de aanloop naar de belangrijke momenten waarop de besluiten in Den Haag worden genomen, zijn er diverse manieren om de politiek te beïnvloeden. De campagne heeft twee doelen: 1. directe beïnvloeding van beslissers in Den Haag en 2. dit ondersteunen door publieke druk uit te oefenen op diezelfde beslissers. Met Meute aan onze zijde zijn we ervan overtuigd niet alleen een sterke, strategische campagne op te kunnen zetten, maar ook duidelijk in beeld te krijgen op welke momenten we waar moeten zijn én welke relevante processen we hoe kunnen proberen te beïnvloeden.

Voor voldoende budget, om de campagne te kunnen realiseren en tot het eind van dit jaar te kunnen inzetten, is Lodewijk namens POS met de pet rondgegaan bij alle aangesloten branches en partners in de sport. Hierbij is een verdeelsleutel aangehouden waarin de beoogde kosten aan de hand van de hoogten van de bijdragen aan POS zijn verdeeld en is ook een aantal andere partners in de sport verzocht een bijdrage te leveren. Er zijn inmiddels al diverse toezeggingen binnen, POS levert zelf een bijdrage van 15K voor de basis van de campagne.

Komende week wordt deze basis voor de campagne gelegd, met een kick-off en campagnesprintdag. Op korte termijn zal Meute vervolgens aan de hand van alle input vanuit POS, de branches en partners in de sport, een campagneplan ontwikkelen. Hiervan houden we jullie uiteraard uitvoerig op de hoogte.

We blijven intussen de politieke tijdlijn goed in gaten houden en ons focussen op belangrijke ontwikkelingen in Den Haag. Zo is de intentie om zo snel mogelijk met de aangekondigde staatssecretaris van Jeugd, Preventie en Sport, Vincent Karremans, om tafel te gaan. Ook had Lodewijk deze week een zeer positieve afspraak met Lea Bouwmeester van de Federatie voor Gezondheid, waarbij de wens is uitgesproken om concreet samen op te trekken tegen de aangekondigde btw-verhoging.

Tot slot nog een laatste update wat betreft de ‘Geen hogere btw’-campagne. POS, NOC*NSF en de KNVB zullen de campagne blijven ondersteunen, zij het met een kleine financiële bijdrage. Dit vanuit de overtuiging dat het goed is om bij deze koepel aangesloten te blijven en ook hiermee politieke druk erop te houden. De verdere focus zal volledig op de eigen campagne zijn, waarbij door KNVB en NOC*NSF is uitgesproken dat zij zowel tijdens het EK als de Olympische Spelen scherp in de gaten zullen houden waar goede haakjes voor de gezamenlijke sport & btw campagne benut kunnen worden.


Update 7 juni

Ook deze week zijn we vanuit POS druk bezig geweest met de politieke lobby. Er zijn hiervoor al diverse gesprekken gevoerd. Het doel van onze lobby is om btw-verhoging op sport van tafel te halen door de beslissers hiervan te overtuigen. Dit willen we met name doen door:

  • een stevige onderbouwing van de effecten van de maatregel met cijfers (liefst door onafhankelijke partij)
  • één sterk geluid vanuit de gehele sport te laten horen (POS, NOC*NSF, KNVB) 
  • afspraken met juiste mensen in de politiek
  • de druk van buitenaf op dezelfde mensen op te voeren door publieke opinie, invloedrijke personen en dito organisaties (zoals uit de zorg) 

We houden bij deze lobby de politieke tijdlijn goed in gaten en focussen op de zwaartepunten in de agenda, zoals debatten, voorstellen bewindslieden en specifieke beslismomenten. 

In de update van afgelopen maandag heb je kunnen lezen over de ‘Geen hogere btw’-campagne. Zoals gezegd zijn wij met POS bezig met de ontwikkeling van een specifieke campagne voor de sport, waar onze partners in de sport NOC*NSF en KNVB ook bij betrokken zullen worden. Het bundelen van de krachten binnen de sport zien wij als onmisbaar, om onze boodschap zo stevig mogelijk neer te zetten en uit te kunnen dragen. Bovendien kunnen we met de aanstaande sportzomer waarbij er vrijwel elke dag sport op tv is extra profijt hebben van een goede samenwerking met onze partners. Voor de campagne zijn we met vergevorderde gesprekken bezig met een politiek campagnebureau, we verwachten hier op korte termijn meer nieuws over te kunnen delen.

Op de website van POS staat er sinds vandaag een FAQ-pagina met veelgestelde vragen rondom de btw-verhoging. In de bijlage vind je de tekst ook in een Word document, zodat jullie dit mogelijk ook voor jullie eigen communicatiemiddelen kunnen gebruiken. Mocht je nog specifieke vragen missen, geef het svp door dan kunnen we deze nog aan de pagina toevoegen.


Update 4 juni

In het partijenakkoord staat een btw-verhoging gepland voor gelegenheid tot sportbeoefening:  met andere woorden voor kaartje en abonnement voor sport bij ondernemers. Verenigingssport blijft uitgezonderd van heffing van BTW. De verhoging voor sportevenementen maakt ook deel uit van het plan. De verhoging zou in moeten gaan per 1 januari 2026. Slecht nieuws voor onze branche en in schril contrast met de ambitie van het partijenakkoord om sport en bewegen meer in te zetten voor preventie en beperking ziektekosten. Wij vragen ons dan ook af of de partijen zich dit realiseren.

Samen met de POS (Platform ondernemende sportaanbieders waarin 18 sportbranches zijn vertegenwoordigd) zijn we vanuit NVG druk bezig om onze zorgen en onvrede over de mogelijke btw-verhoging onder de aandacht te brengen met onder meer een brandbrief aan politici. Aangezien het vooral van belang is om de politiek wakker te schudden én beïnvloeden, zullen we ons de komende weken stevig focussen op deze lobby.

Daarnaast is het persbericht breed opgepakt door verschillende media. Grote landelijke media als het AD en Het Parool hebben artikelen geplaatst (online en print) en ook tv, radio en online platformen zullen items maken of hebben deze al gemaakt. Kijkend naar de online berichtgeving over het thema ‘mogelijke btw-verhoging en sport’ zijn er deze week in de online media (nieuwsberichten en social media) ruim 30 miljoen impressies geweest. Dit aantal is zo hoog omdat mensen items over dit onderwerp delen en hun volgers dit dan ook weer zien.

Onderstaand een aantal voorbeelden van artikelen/items die in het nieuws zijn verschenen:

–             Artikel AD

–             Artikel Parool

–             Interview bij POWNED

–             Fragment BNR

‘Geen hogere btw, je belast er heel Nederland mee’
Wellicht hebben jullie het al voorbij zien komen: vandaag is er een grootschalige campagne gelanceerd: ‘Geen hogere btw, je belast er heel Nederland mee’. Hiermee kan iedereen zich uitspreken tegen de aangekondigde btw-verhoging op cultuur, media en sport. POS ondersteunt deze door de cultuursector geïnitieerde campagne, omdat niet alleen de cultuursector, boeken en media door de maatregel getroffen zullen worden maar ook de sport. We hebben besloten om ons met o.a. NOC*NSF en KNVB aan te sluiten bij de campagne, maar we willen hierbij benadrukken dat het onderdeel is van een grotere aanpak voor de ondernemende sportsector.

POS blijft actief lobby voeren in Den Haag en achter de schermen zijn we druk bezig met een specifieke campagne voor de sport, die alle ondernemers en sporters in Nederland binnenkort kunnen delen om hun geluid te horen. Hier zullen branche-specifieke uitingen bij horen, die jullie met de eigen achterban kunnen delen. We hebben hierbij bewust gekozen voor een zorgvuldige aanpak en gedegen timing; het zal een proces van de lange adem worden en we willen er zeker van zijn dat we de juiste, meest krachtige boodschap communiceren én dat deze ook daadwerkelijk gehoord wordt (en bijvoorbeeld niet ondersneeuwt met allerhande andere petities en campagnes). Binnenkort horen jullie uiteraard meer over de campagne!